Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hørby-Dybvad Skole

 

 

 

Hørby-Dybvad Skole

Hørby-Dybvad Skole og SFO er en oplandsskole med ca. 175 elever og 26 medarbejdere, heraf 15 lærere og 6 pædagoger/pædagogmedhjælpere. Skolen er primært et-sporet og varetager undervisningen af elever fra 0. til 9. årgang. Eleverne fra Hørby Skoleafdeling overgår i 4. klasse til Dybvad Skoleafdeling, hvor de fortsætter deres skolegang til og med 9.klassetrin.

I 2010 fusionerede de to små oplandsskoler til én skole, og der er derfor et tæt og traditionsrigt samarbejde mellem de to skoleafdelinger. Der er et tæt overgangsarbejde mellem de to skoleafdelinger og også med børnehusene i Dybvad og Hørby for at gøre brobygningen mellem institutionerne skånsom for eleverne. Hørby-Dybvad Skole og SFO ligger i et lille lokalsamfund med et stort opland, og lokalområdet er en aktiv medspiller i det at holde skole i Hørby-Dybvad, hvor samarbejde med Hørby Efterskole, Støtteforeningen m.fl. udbygges. 

På Hørby-Dybvad Skole er der fokus på elevernes læring og trivsel. Der arbejdes i teams, og i disse år arbejdes der med ”Mellemformer”, som en del af den inkluderende indsats. Der er tænkt læringsmiljøer, 2-voksenordning og elevernes læring ind i denne indsats. Lærerne arbejder struktureret og målrettet med regnestrategier, læseindsats, strategier til at understøtte dyslektiske vanskeligheder, elevinddragelse, elevstyrede samtaler og feedbackkultur. Elevernes faglige udvikling og trivsel samt det gode forældresamarbejde er højt prioriteret af alle på skolen.

Pædagogerne/pædagogmedhjælperne har en bærende rolle i skoledagene, idet de varetager en del af undervisningen i praksis-musiske fag, understøttende undervisning og AKT-funktionen. I SFO-regi møder børnene de samme tydelige voksne som i skolen, hvilket, trods de friere rammer, giver god helhedsfornemmelse for børnenes dagligdag.

 

Vores Værdigrundlag:

Hørby-Dybvad Skoles værdier er et samlet sæt af værdier, som skolens medarbejdere og ledelse er enige om udtrykker de grundpiller, som vores skole bygger på. Værdierne udspringer af et ønske om at skabe et tillidsfuldt miljø, hvor respekt, faglighed og ansvarlighed vægtes højt af alle skolens interessenter. Vi lægger herved vægt på, at eleverne bliver så dygtige som muligt ved en varieret og alsidig undervisning. 

Vores dygtige og engagerede medarbejdere har forpligtet sig på i samarbejde at udfordre og støtte alle vores elever i deres faglige og personlige udvikling. Vores skole bærer derfor præg af et tillidsfuldt og ærligt miljø, hvor alle kender hinanden og føler sig som en del af et forpligtende fællesskab.

Vi arbejder i fællesskab målrettet med følgende 4 værdier:

Glæde:

På Hørby-Dybvad Skole tror vi på, at glade børn er lærende børn. Vi tilstræber, at eleverne altid mødes med et smil og i et tillidsfuldt miljø. Vi arbejder ud fra devisen, at i samarbejde og et trygt fællesskab lærer og trives mennesket bedst. 

Vi inddrager humor i vores dialog med eleverne i passende omfang, og derved bliver tonen på skolen let og giver glæde i en kompleks skoledag. Vi forventer at kommunikationen på skolen er med alles bedste in mente.

Således ser vi værdien i konkrete handlinger:

  •     Vi hilser altid på hinanden

  •     Vi stoler på, at vi alle vil skolen og hinanden det bedste

  •     Vi tror på, at med godt humør kommer vi længst

  •     Vi arbejder orienteringsløsende og parkerer de udfordringer, som er vores vilkår

  •     Vi har en let tone og forstår at sætte os selv i spil

Anerkendende Fællesskab:

På Hørby-Dybvad Skole tror vi på, at alle bærer en del af ansvaret for at skabe rum og plads til det sociale fællesskab. Vi agerer i tæt fællesskab mellem skolens personale, eleverne, forældre og samarbejdspartnere, hvor ærlig og åben kommunikation er bærende. Vi har fælles interesse i, at vores elever og forældrenes børn får den bedst mulige skolegang, hvorved vi tilstræber et forpligtende og fagligt samarbejde. Vi har en fælles opgave i at udvikle vores elever til at kunne agere i mange forskellige sammenhænge. Vi arbejder naturligt med, at kommunikationen er respektfuld, at undervisningen er fagligt udviklende og at alle opfører sig ordentligt overfor hinanden og den skole vi har.

Vi underviser ud fra, at alle skal føle sig set, hørt og mødt. Vi accepterer ikke, at elever udstødes af det sociale fællesskab, heller ikke selveksklusion. Den ofte lave klassekvotient gør det realistisk og praksis muligt at komme omkring hver elev dagligt, og derved tage hånd om den enkelte.

Således ser vi værdien i konkrete handlinger i hverdagen:

  •     Vi tilstræber at skabe trygge og forudsigelige rammer for vores elever, hvor de føler sig anerkendt og set

  •     Vi har respekt for forskelligheder 

  •     Vi er ærlige over for hinanden 

  •     Vi lytter og taler med hinanden om kerneopgaven

  •     Vi er rummelige og tilstræber plads til alle 

  •     Vi inddrager kolleger i vores praksis

  •     Vi behandler hinanden og vores fysiske omgivelser med respekt

  •     Vi er hjælpsomme over for hinanden i dagligdagen og tager fælles ansvar

  •     Vi vægter ærlighed højt, og vi søger at finde løsninger, når nogen fejler

  •     Vi tilstræber, at alle oplever, at de behandles ordentligt

  •     Vi forventer at alle børn dagligt oplever at være en betydningsfuld del af sociale og faglige fællesskaber

  •     Vi har fokus på overgang fra børnehaver til skole og fra indskoling til mellemtrin

Nysgerrighed:

På Hørby-Dybvad Skole arbejder vi undersøgende og med en naturlig nysgerrighed både fagligt og socialt. Vi arbejder naturligt med at udvikle vores pædagogiske praksis, hvor vores tilgang ved vidensdeling er at opstille i hypoteser, afprøve og evaluere for derved at skabe ny praksis. 

Således ser vi værdien i konkrete handlinger:

  •     Vi praktiserer undervisning med indlevelse i planlægning, proces og mål 

  •     Vi er nysgerrige på den personlige og sociale udvikling og progression heri

  •     Vi er nærværende og søger fælles viden inden for relevante emner

  •     Vi spørger nysgerrigt ind til eleverne 

  •     Vi har tæt kontakt til hjemmet, når der er noget, vi bliver opmærksomme på, for at imødekomme elevens behov bedst mulig

  •     Vi bruger trivselsmålingen som udgangspunkt for dialog i klasserne for at få et mere nuanceret overblik over klassetrivslen

 Læring

På Hørby-Dybvad Skole går faglighed og dannelse hånd-i-hånd. Vi har fokus på at eleverne udvikles indenfor alle de aspekter, der danner det lærende menneske, og derfor bærer undervisningen præg af videndeling og samarbejde. Vi praktiserer undervisning efter, hvad der virker. Vi integrerer nye metoder og materialer i vores undervisning, vi prøver nye tiltag af, vi evaluerer og finder frem til den undervisning, der giver den største grad af læring for den enkelte og/eller for klassen.

Vi forudsætter, at eleverne deltager aktivt og engageret i undervisningen for derved at få medejerskab i læringen. Vi er i tæt dialog med eleverne ift. deres individuelle faglige udvikling og trivsel, vi stiller krav til elever, forældre og os selv, og vi tror på at ved at give vores elever den bedst mulige start i skolelivet, vil de nå længst.

Således ser vi værdien i konkrete handlinger i hverdagen:

  •     Vi stiller krav om, at man gør sig umage og præsterer sit bedste

  •     Vi ønsker, at alle elever lærer mest muligt 

  •     Vi har kompetente voksne omkring eleverne

  •     Vi prioriterer at have linjefagsuddannede og/eller linjefagskompetente medarbejdere til at undervise i fagene

  •     Vi arbejder med pædagogiske læringsfællesskaber for kontinuerligt at forbedre vores praksis

  •     Vi ser at læring og trivsel er hinandens forudsætninger

  •     Vi ser at læring og trivsel er hinandens forudsætninger

  •     Vi har et engageret og fagligt velfunderet personale med et stort hjerte

  •     Vi stiller skarpt på trivsel, inklusion og faglig udvikling

  •     Vi har en anerkendende og inkluderende tilgang til arbejdet med børn

  •          Vi behersker klasserumsledelse og relationsarbejde

 

Hørby-Dybvad Skole  marts 2024