Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Trivselspolitik i tidligere Skoledistrikt Syd (senest revideret i september 2020)

Forord:

Trivselspolitikken er blevet til i et samarbejde mellem skolebestyrelsen, medarbejderne og ledelsen i det tidligere Skoledistrikt Syd. Politikken revideres i efteråret 2023.

Det er vores forventning at alle forældre, elever, pædagoger og lærere lever op til, og deltager aktivt i opfyldelsen af skolens trivselspolitik. Trivselspolitikken omfatter såvel skolen som vores SFO.

Vi betragter læring og trivsel som hinandens forudsætninger. Ingen må udsættes for mobning, mobning er et problem der berører os alle og som kun kan løses i fællesskab.

Trivselspolitikken beskriver vores målsætning, vores succeskriterier og ikke mindst, hvad vi kan gøre i praksis for at give politikken liv og mening.

Vores målsætning:

  • At alle elever, forældre, medarbejdere og ledelse er aktive medspillere i at fremme trivslen
  • At skabe et stærkt elev- og forældrefællesskab, hvor forældrenes ressourcer indtænkes i hverdagen
  • At den enkelte elev og medarbejder trives
  • At den forebyggende indsats mod mobning er en proces, der hele tiden er i gang
  • At skabe en kultur med plads til forskellighed
  • At få en fælles holdning til indsatsen mod mobning
  • At medarbejderne har et udbredt kendskab til konflikthåndtering og håndtering af mobning
  • At alle lærer at vise respekt og tage hensyn til hinanden
  • At alle udviser ansvar for hinanden og for fællesskabet
  • At styrke det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø

Vores succeskriterier er:

  • At eleverne oplever, at de bliver hørt og taget alvorligt
  • At eleverne oplever, at de hører til i fællesskabet
  • At vi har en god omgangstone
  • At elever såvel som medarbejdere handler konstruktivt i konflikter
  • At leverne tager ansvar – specielt de ældste elever
  • At den forebyggende indsats mindsker de akutte situationer
  • At alle trives og ingen bliver mobbet
  • At forældresamarbejdet udmøntes i konstruktiv dialog og tidlig information om udfordringer i klassen/på holdet og på årgangen/skolen

I praksis betyder det, at:

  • Der er forebyggende og akutte tiltag, samt løbende status
  • De voksne reagerer omgående med veltilrettelagt indsats mod mobning
  • Vi passer på hinanden og handler konstruktivt i konfliktsituationer
  • Vi etablerer forebyggende strukturer, som mindsker antallet af akutte situationer
  • Vi tager hånd om skolens fysiske rammer og æstetik
  • Der sættes hurtigt ind, når det enkelte barn eller den enkelte medarbejder ikke trives
  • Alle kender skolens trivselspolitik og deltager aktivt i arbejdet

 

Hvad forstår vi ved trivsel, konflikt og mobning?

Trivsel:

Trivsel er, at alle har det godt.

Det betyder, at alle har ansvar for selv at have det godt samt at andre har det godt – hermed også for at gribe ind, hvis vi ser mangel på trivsel. Der skal være rum og vilje til at lytte til hinanden, samt plads til forskellighed.

En elev eller en elevgruppe, der trives, udvikler sig og viser tegn på glæde, nysgerrighed og veltilpashed.

Konflikt:

Konflikter er en naturlig del af livet og de sociale relationer som mennesker indgår i. Vi arbejder ud fra teorien om, at konflikter løses bedst af de involverede parter. Hvis børn og unge får den rette støtte og undervisning på rette tidspunkt, kan de lære at håndtere deres egne konflikter og vide, hvornår de har brug for hjælp.

Mobning:

Mobning er, når en elev gentagne gange over længere tid bliver udsat for negative handlinger fra andre, og ofte fastholdes i en situation, som det kan være svært at komme ud af. Det kan for eksempel være fysisk vold, trusler, hån, ydmygelser, grove nedsættende bemærkninger (også på sms, mail og hjemmesider) eller udelukkelse fra fællesskabet.

Det forebyggende trivselsarbejde:

Alle har et ansvar for at deltage i det forebyggende trivselsarbejde. Skolens pædagogiske personale skal herunder aktivt arbejde for at klæde eleverne på til selv at medvirke ved konfliktløsning.

Gårdvagten er vigtig i kampen mod mobning. Derfor gælder det om, at gårdvagten:

  • Er synlig og tilgængelig
  • Er opsøgende omkring mobbelignende situationer eller signaler om mistrivsel, og bærer sådanne situationer videre til kontakt-/klasselærer samt ledelsen.

Skolens medarbejdere har fokus på elevernes legerelationer og gerne inddrager forældrene.

De yngste elever spiser deres mad i fællesskab med en voksen.

Forældrene orienteres regelmæssigt om klassens trivsel generelt og de fokuspunkter der arbejdes med, således at forældrene kan støtte op om arbejdet.

I det følgende opremses forskellige forslag til forebyggende arbejde på de forskellige klassetrin:

0. – 2. klasse:

  • Trivselsdag
  • Samarbejdsøvelser med inddragelse af AKT-lærere
  • Klassetrivsel.dk
  • ”Mit liv på nettet”

3. – 6. klasse:

  • Trivselsdag
  • Arbejde med social træning i den understøttende undervisning
  • Arbejde med webetik og adfærd på de sociale medier
  • Trivselsprojekt: ”Elevinddragelse på mellemtrinnet” (Egmont Fonden og Danske Skoleelever)
  • Klassetrivsel.dk
  • Konflikthåndteringskursus for 5./6. kl. m.h.p. at fungere som legepatrulje/elevmægler
  • ”Mit liv på nettet”

7. – 9. klasse:

  • Trivselsdag
  • Arbejde med webetik og adfærd på de sociale medier
  • Klassetrivsel.dk
  • Klassekabalen
  • Venskabsklasser


Forældrenes vigtige rolle i arbejdet med trivsel

Forældrene er de daglige forbilleder gennem hele skolegangen, og derfor helt centrale i trivselsarbejdet. Det er meget vigtigt i forebyggelsen mod mobning, at der i hjemmet tales pænt om skolen, klassekammeraterne og andre forældre i børnenes påhør.

Børn lærer de gode vaner, når forældrene viser dem med sprog, ord og handling, hvordan rummeligheden og tolerancen udspiller sig i fællesskaber. Det er forældrenes opgave at forklare deres børn, at mobning aldrig tolereres.

Det er vigtigt, at forældrene hjælper med at skabe rammerne for at børnene lærer at drage omsorg for alle i fællesskabet. Fødselsdagsaftaler, madgrupper og andre fælles aktiviteter er med til at skabe og bevare et fællesskab i elevgruppen. Derudover er det afgørende, at hjemmet støtter op omkring elevernes sociale relationer i skolen.

Forældrene skal kontakte klasse/kontaktlæreren, hvis de har mistanke om, at deres eget barn eller andre børn bliver mobbet eller mobber andre. Det er vigtigt, at forældrene forholder sig til situationen på en konstruktiv måde. Mobning er et fælles anliggende.

I forbindelse med forældremøder kan programmet Forældrefiduser.dk med fordel benyttes. Det kræver 20-30 minutter at igangsætte samarbejdet omkring klassens trivsel.


Akut indgriben mod mobning:

  • Klasse-/kontaktlærer er tovholder på en mobbesag.
  • Konstateres mobning kontaktes klasse-/kontaktlærer straks.
  • Klasselæreren orienterer ledelsen og foretager hurtigst muligt en undersøgelse af sagens omfang.
  • Kontakt/klasselærer tager en samtale med den der mobber og mobbeofferet – først hver for sig og dernæst fælles. Det sikres, at konflikten forfølges til den er løst.
  • Kontakt/klasselærer kontakter de berørte parters forældre, og sagen belyses. Der indgås aftale om det videre forløb, og skolens ledelse informeres om.
  • Har dette ingen effekt, går skolens ledelse ind i sagen.
  • Der indkaldes til møde med elev, forældre, kontakt/klasselærer og evt. SFO personale, hvor der udarbejdes en handleplan for at stoppe mobningen.

I hele processen er følgende vigtigt:

  • Åbenhed; alle involverede parter, kolleger, forældre, offer og mobber skal informeres om og inddrages i indsatsen.
  • Brug flere korte indsatsperioder med hyppig opfølgning.
  • Inddrag evt. ressourcepersoner som adfærds-, kontakt- og trivselspersoner, PPR, vejledere.
  • Indsatsen tager længere tid, end vi tror.


”Når man afdækker et mobbemønster og hører ofrets beretning, er det svært ikke at føle en voldsom indignation over det skete. Man identificerer sig med ofrets lidelser og får derfor ofte også en trang til at få oprejsning på offerets vegne og måske endda straffe den eller de mest synlige mobbere. Det er helt naturligt.
Men hvis formålet med interventionen er at få mobningen i klassen eller i gruppen af børn til at ophøre, så er der ingen dokumentation for, at sanktioner har mere end en yderst kortsigtet effekt. Ikke engang i ekstreme tilfælde, hvor mobberen fjernes fra klassen eller fra skolen. Tværtimod viser erfaringen, at efter en kortvarig effekt falder gruppen tilbage i det gamle mønster. Mobningen består – nu blot med en lidt ny besætning af rollerne.”

(Kilde: http://dcum.dk/sammen-mod-mobning/tjekliste-for-skolers-handleplaner-mo…)