Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hørby SFO

Mål- og indholdsbeskrivelse for Hørby Skoleafdelings SFO, Spiloppen

Spiloppen er en integreret del af skolen. Vi har også lokaler, som er tilknyttet Hørby Børnehus.

I Spiloppen går børnene fra 0. til 3. årgang.

Vi er ca. 50 børn og der er pt. tilknyttet 5 faste personaler, samt vikarer.

SFO’ens værdier:

  • Vi vil kendes på at være en SFO hvor alle trives, og hvor det daglige samvær er præget af tryghed og ligeværd.
  • Vi vil være en SFO, hvor børnene udfordres og udvikles, og hvor alle behandler hinanden ordentligt.
  • Vi vil være en SFO, hvor forældre føler sig velkomne, og hvor et godt samarbejde er grundlaget for alt vi laver.
  • Vi vil være en SFO, hvor nærheden mærkes og opleves.
  • Vi vil være en SFO, som er en integreret del af Hørby Skole og med et dertil hørende godt samarbejde med lærerne.

Vores læringssyn har sit udgangspunkt i Vygotskys teori om den Nærmeste Udviklings Zone, hvor læring sker i relationer og skal forstås som en proces, der medvirker til at udvikle barnets intellekt og følelser. Teorien om den nærmeste udviklingszone – også kaldet NUZO – tager udgangspunkt i, at der for alle mennesker er noget, vi kan og noget vi næsten kan. Det, vi næsten kan, er vores zone for nærmeste udvikling. For at bevæge os derind og dermed mestre dette, er det nødvendigt med støtte fra én, som kan. Med hjælp og støtte udvikler man sig således kontinuerligt, og den nærmeste udviklingszone er dermed ikke noget statisk begreb. Zonen flytter sig efterhånden, som éns kompetencer udvikles. Vi ser det som vores opgave, at være opmærksomme, når det enkelte barn, har brug for et kærligt ”skub” hen mod sin potentielle udviklingszone. Ligeledes holder vi barnet tilbage og forsøger at opstille en realistisk og opnåelig udviklingszone i situationer, hvor vi ser, at barnets udfordring er for stor i.fh.t. dets ressourcer.

 

1. SFO’ens kobling til kommunens Børne- og ungepolitik

Politikken udtrykker kommunens grundlæggende tilgang til arbejdet med børn, unge og familier. For at holde børne- og ungeområdet på rette spor er flg. valgt som centrale pejlemærker.

  • A. Robusthed – Vi vil have robuste børn og unge, der kan klare livets udfordringer
  • B. Potentiale – Alle børn og unge har potentialer, der endnu ikke er kommet til udtryk
  • C. Fællesskab – At indgå i og være en del af et fællesskab rykker
  • D. Verden venter – Børn og unge udvikler sig i samspil med den verden, der er omkring dem.

De fire centrale pejlemærke vil danne grundlag for arbejdet i SFO’erne i Skoledistrikt Syd ud fra de definitioner, som er beskrevet ovenfor i den kommunale handleplan.

 

2. Samspillet mellem skolefritidsordningernes pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejdet mellem skole og hjem.

Målet er, at elever og forældre oplever et tæt samspil mellem skole og SFO

Det opnås bl.a. ved, at:

  • Pædagogiske personale i SFO er den røde tråd og bindeled mellem SFO og skole, bl.a. gennem deres deltagelse i den understøttende undervisning og emneuger.
  • Pædagogiske personale har tæt kontakt til hjemmet og formidler viden og information mellem skole/hjem/SFO
  • Det pædagogiske personale deltager i FIC - samarbejdet, skole/hjem samtaler m.m., hvor det er relevant.
  • SFO personalet har en vigtig rolle ved overlevering og opstart af nye elever.

På Hørby skole har vi fokus på samarbejdet mellem SFO, skole og de fælles børn:

  • SFO personalet deltager i tværfaglige møder, der har til formål at sætte rammerne for at fremme børnenes trivsel og udvikling.
  • SFO personalet agerer vidensbærer på tværs af skole og SFO
  • Tværfagligt samarbejde
  • Vi prioriterer at deltage i Skole/hjem samtaler.

 

3. Rammer for de pædagogiske aktiviteter og det samarbejde med forældrene, der foregår i skolefritidsordningen.

Målet er at børnene oplever et frirum, hvor der er mulighed for at skabe sociale relationer og udvikle evner til at indgå i et samspil med andre.

Aktiviteterne er primært styret af børnenes behov og interesser.

De aktiviteter, som børnene tilbydes, er tilrettelagt af det pædagogiske personale med bestemte mål i fokus.

Det pædagogiske personale har i deres tilgang til børnene altid fokus på det enkelte barns læring og udvikling af kundskaber samt relationer.

Samarbejdet med forældrene foregår via AULA og kontakt ved afleverings-/afhentningssituationer.

I Spiloppen har vi fokus på barnet og dets familie ved at:

  • Møde barnet og forældrene på en anerkendende og inkluderende måde.
  • Samarbejdet med barnet og forældrene skaber sammenhænge og balance.
  • I Spiloppen har vi fokus på en god kontakt med forældrene og vægter at tage både den gode og den svære samtale med det samme.
  • Der er altid plads til en snak om stort og småt når forældrene henter/bringer/ringer eller vi aftaler en tid, hvis der er behov for det.
  • Vi overleverer de små sjove episoder i løbet af dagen og ikke mindst de vigtige små-sejre børnene oplever.

 

4. Hvordan gør SFO en målrettet indsats i forhold til børn med særlige behov, forudsætninger m.v.

  • Gennem FIC-samarbejdet indgår det pædagogiske personale i samarbejdet omkring børn med særlige behov.
  • Personalet i SFO har mulighed for at benytte skoleafdelingens vejledere, bl.a. ift. AKT og inklusion. Matematik- og læsevejledere
  • Personalet i SFO udarbejder i samarbejde med lærerne bekymringsskrivelse.
  • Gennem ovenstående bliver indsatser i forhold det enkelte barn en fælles indsats for skole og SFO.
  • Ved brug for lektiestøtte, kan der indgås individuelle aftaler.
  • Vi styrker relationerne mellem udsatte børn og andre gennem pædagogiske forløb.
  • Vi arbejder med inklusion via metoden fra Vidensproducerende skole. Med positive afvigelser og prøvehandlinger for de enkelte barn/gruppen.

I Hørby er børnene et fælles ansvar for skole og SFO, og vi aftaler derfor i fællesskab handlingsplaner for den enkelte elev i et ligeværdigt samarbejde. SFO personalet deltager i møder med lærerne omkring enkelte elever, FIC, bekymringsmøder, møder med/om børn/familier med behov for særlig støtte, forberedelse til samtaler, indskolingsmøder, skole-hjemsamtaler osv.

 

5. Hvordan inddrager SFO krop, bevægelse og sundhed i hverdagen og i hvilket omfang sker det i et samarbejde med foreningerne m.fl.

I Spiloppen bruger vi skolens gymnastiksal.

SFO – personalet sender børnene afsted til foreningsaktiviteter fra SFO.

I Spiloppen har vi fokus på sundhed og vægter:

  • SFO er børnenes fritid. Derfor er det vigtigt, at børnene får et ”pusterum” med plads til leg. Vi bruger derfor meget legepladsens faciliteter samt skolegården, hvor der køres på banancykler og mooncars, spilles stikbold osv. Også skolens multibane bliver brugt flittigt til fodbold. Gymnastiksalen bruges året rundt.
  • Vi understøtter børnenes motoriske udvikling gennem de fysiske aktiviteter.
  • Vi vægter ture i nærmiljøet. Bl.a. naturstien, skoven og kælkebakken.
  • Det er vigtigt børnene har fået morgenmad inden de møder i skole, og kan de ikke nå det hjemmefra, så har vi et tilbud om morgenmad i SFO. (Havregryn og cornflakes.)
  • Efter skoletid serveres eftermiddagsmad, som vi spiser vi sammen. Det kan være brød, frugt og grønt mm. Ved måltiderne opstår den gode snak om alt mellem himmel og jord, det børnene er optaget af lige nu. 
  • Vi har fokus på håndhygiejne.

 

6. Overvejelser om balancen mellem voksenorganiseret og børnenes selvvalgte aktiviteter med henblik på at sikre børnene medindflydelse.

Mange aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes interesser. Ud fra børnenes interesser skaber det pædagogiske personale aktiviteter, der har læringsmål, der styrker børnene færdigheder, kundskaber og udvikling generelt.

Aktiviteterne tager udgangspunkt i de fire kommunale mål:

A. Børn har ret til at lege

  • Lege og udforske verdenen.
  • En blanding af selvstyret og voksenstyret leg.
  • Udvikle sig gennem leg

B. Børn har ret til betydningsfulde relationer

  • Få skabt gode sociale relationer.
  • Være med i fællesskaber
  • Have muligheder for at etablere venskaber på tværs.
  • Opleve tryghed og nærvær

C. Børn har ret til lige muligheder

  • For at opnå lige muligheder skal børn behandles forskelligt
  • Børn skal lære de er forskellige
  • Opleve mangfoldighed

D. Børn har ret til at få kendskab til nærmiljøet

  • Opbygge et tilhørsforhold til lokalområdet
  • Involvere lokale ildsjæle og eksperter.
  • Involvere og samarbejde med forældrene i det daglige arbejde.
  • Vi skal samarbejde med det kommunale foreningsliv og de kommunale kulturinstitutioner.

I Spiloppen har vi fokus på at SFO er børnenes fritid og vægter, at der er plads til leg og fordybelse.

I Spiloppen har vi fokus på aktiviteter og vægter, at der er et forskelligartet tilbud til drenge/piger, store/små, så alle børn nås. Der er tilbud om at møde mange forskellige slags materialer, og der er tid til at fordybe sig og bruge fantasien.

  • Kreative værksteder, symaskine, træ, naturmaterialer, glas, ler, perler osv.
  • Funktionsopdelte legekroge, dukker, klodser, biler, dyr, lego, spille spil.
  • Udeleg, med tilbud om cykler/mooncar, diverse bolde, sjippetove osv.
  • En uge hver sommer cykler vi rundt og oplever nærmiljøet og de nærmeste oplandsbyer.
  • Vi laver rammerne som inspirerer til forskellig leg/aktivitet.        

I Spiloppen har vi fokus på børnenes medindflydelse i SFO

  • Børnemøder, når der skal indkøbes nyt legetøj, forandringer, gode ideer til aktiviteter, børnenes ideer giver inspiration til aktiviteterne.
  • Børnemøderne bliver også brugt til, at skabe fælles rammer og regelsæt sammen med børnene.

I Spiloppen har vi fokus på børnenes liv, og det der sker omkring børnene.

  • Livshistorier både fra børnene og os selv
  • Når der fødes en søster eller en bror og barnet får en ny rolle
  • Skilsmisse
  • Når nye bonus voksne/børn kommer til
  • Dødsfald, både mennesker og kæledyr
  • Vi har en sorgplan og snakker med børnene og deres forældre i det omfang, der er behov for det.

 

7. Sammenhæng ved overgang mellem daginstitution og SFO.

Det pædagogiske personale inddrages i arbejdet med overgang fra dagtilbud til skole.

I Hørby har vi fokus på samarbejdet mellem børnehave og skole.

Ved overleveringsmøder mellem børnehaven og SFO deltager der altid pædagogisk personale.

Brobygningsforløb ved opstart af nye børn i SFO/Skole

SFO inviterer nye børn på besøg

I Spiloppen har vi fokus på dokumentation og evaluering:

  • Foto på Facebook og AULA.
  • Udstillinger af børnenes kreationer.
  • Børnene laver kreationer, som de får med hjem.
  • Den daglige samtale med forældrene.
  • Vi lytter til og bruger børn/forældres kommentarer og reaktioner.
  • Vi evaluerer dagligdagen og aktiviteter på SFO møder.
  • Vi bruger analysemodel.