Rettigheder i Aula

Rettigheder i Aula – retningslinje for plejeforældre, værger og botilbud

Når plejeforældre, værger eller værger på botilbud ønsker fuld adgang til data på et barn i Aula, skal Center for skole sikre, at dette gøres på baggrund af en lovhjemmel.

Derved kræves ingen samtykke fra de biologiske forældre, da den legitime interesse for plejeforældre m.fl. handler om at kunne understøtte barnets læring og trivsel i folkeskolen, på lige fod med biologiske forældre. De biologiske forældre mister ikke adgangen til Aula, og denne fortsætter uændret.

Skolens samarbejde med forældre eller ligestillede, er essentielt for barnets udvikling, læring og trivsel, med henvisning til folkeskolelovens formålsparagraffer.

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Den data som plejeforældre m.fl. tilgår i Aula, og som er afgørende for at kunne støtte barnets skolegang og trivsel er;

• Stamoplysninger på barnet, herunder mulighed for at tilføje helbredsoplysninger f.eks. allergier
  • Barnets skoleskema og lektier i læringsplatformen, som beskriver barnets faglige niveau, progression og udviklingspotentialer
  • Elevplaner med karakterer
  • Opslag fra skolens lærer og ledelse vedr. aktiviteter på skolen og i klassen
  • Booke skole hjem samtaler
  • Besked modul mellem skole og hjem, som ikke kan tilgås af andre end modtager og afsender.

For at kunne tilgå ovenstående, gives der fuld adgang til data på barnet i Aula, dog ikke historiske data i beskedtråde imellem biologiske forældre og skolen.

Det er god forvaltningsskik at gøre biologiske forældre opmærksomme på at plejeforældrene får fuld adgang til Aula, samt at gøre plejeforældre m.fl. og biologiske forældre opmærksomme på, at hvis parterne inviterer hinanden ind i en beskedtråd i Aula, vil historiske data fra den tråd være tilgængelig for alle parter.

Derfor anbefales det ikke at invitere nye parter i Aula ind i gamle beskedtråde, men at man opretter ny.

September 2021